En ny säsong och en ny utmaning – 2022 medför en av de största ändringarna i regelverket som Formel 1 någonsin sett. Kommer korten att blandas igen och skapas en ny ordning i sporten? Kan det bli precis som 2009 när Brawn GP kom till sitt första lopp med en riktig höjdarbil och Jenson Button vann världsmästerskapet? Läs vidare för att få tips inför F1-säsongen 2022.
Först och främst, jag tror inte att vi får se ett lag som inte har varit konkurrenskraftigt under de senaste säsongerna, som Haas eller Williams, plötsligt får en bil som kan vinna lopp. Likaså kommer vi knappast se Red Bull och Mercedes titta bakåt för att leta efter de sekunder de har förlorat. Men det kan hända att vi får se några fler lag i mixen när det gäller prisplatser och världsmästerskapet, vilket är målet, och bara ett av skälen till att säsongen 2022 för Formel 1 ser ut att bli en av de mest spännande någonsin!
F1-säsongen 2022: Vad har hänt?
För det första, större hjul! Däcken har bytts från 13 till 18 tum, vilket innebär att de liknar vanliga bildäck betydligt mer än förut. Det innebär också att bilarna ser helt annorlunda ut än vad vi har vant oss att se de senaste åren. Däckskydden är också tillbaka för första gången sedan 2009 med små winglets som sitter över varje framhjul nu. På det hela har dessa förändringar gjorts för att förbättra bilens aerodynamik och göra däcken mer förutsägbara, vilket i teorin borde leda till förbättrat körande, men vi får vänta och se om det händer i praktiken.
Den andra stora ändringen har gjorts är bilens form, återigen för att förbättra aerodynamiken. F1:s största problem de senaste åren var bristen på bilarnas förmåga att köra om andra bilar. Det var inte bara frustrerande för förarna, det blev också mindre spännande att se på för fansen. F1 vet att bilar måste kunna följa varandra nära och köra om varandra för att showen ska bli ännu bättre. Bytet av bilens form – med en häftig ny bakvinge och en förenklad framvinge – bör förhoppningsvis lösa den här frågan och erbjuda bättre uppvisning för fansen.
Slutligen är delen under bilen väldigt annorlunda. Markpåverkan har inte varit populärt i F1 sedan 1970- och 1980-talen, men nu är den tillbaka. Om du skulle vända på bilen skulle du se två stora tunnelliknande system som leder luftflödet under så att bilen får mer sug, vilket drar den neråt, och därmed skapas vad alla vill ha i F1 – nedkraft.
Det stora hoppet är att dessa förändringar (som har varit på tal i fyra år och som var avsedda att införas 2021, men som blev försenade på grund av Covid-19) kommer att leda till bättre och mer konkurrenskraftiga lopp, fler omkörningar på banan och eventuellt en rad olika lag som kan vinna tävlingar.
Problemet med ”tumlare”
Mario Andretti hittade på termen ”tumlare” efter att ha kört Lotus 80 vid Silverstone – en annan markeffektbil. Det är ett nytt fenomen för den nuvarande generationens förare och ett som inte är så behagligt. Det liknar lite på att åka en hoppande vildhäst då bilen verkligen sugs ner i marken och sedan frigörs, vilket betyder att bilen studsar fram, lite som en tumlare som simmar i havet (därav namnet).
Tumlar-effekten sker i hög hastighet och påverkar hanteringen av bilen och förarens komfort, men än viktigare är att den även påverkar nedkraften bilen körs med – vilket på så sätt påverkar bilens övergripande effekt.
Man såg tumlar-effekten på de flesta bilarna under testerna och kommer att orsaka rejäl huvudverk för ingenjörerna. Du kan garantera att de hittar några lösningar före det första racet, men det kan mycket väl bli en irriterande del under säsongen 2022. Om ett lag kan komma på en komplett lösning kan de mycket väl få det där viktiga övertaget, vilket du absolut bör hålla ett öga på i början av säsongen.
F1 2022: Förarändringar
Sir Lewis Hamilton är trots många fans rädsla tillbaka för ytterligare en säsong och kommer återigen att kämpa om sin åttonde världstitel, men förra säsongens tvåa kommer att ha en ny medbrottsling. Valtteri Bottas är inte längre där (han gick med i Alfa Romeo) och unga brittiska löftet George Russell har tagit hans plats.
24-åringen från King’s Lynn har jobbat med Mercedes många år i deras unga förarprogram och var ställföreträdare för Hamilton när han fick Covid-19 i Sakhir Grand Prix 2020 (och han kunde ha vunnit loppet om han inte skulle ha fått problem i ett depåstopp), men nu är han redo för sitt stora genombrott under säsongen 2022.
Den största frågan är hur snabb han är jämfört med Lewis och om han kommer att vara en wingman eller utgöra ett hot mot Lewis titeljakt? Dynamiken mellan paret kommer att bli fascinerande att se.
Efter en sådan häpnadsväckande säsong var slutet på säsongen 2021 inte idealisk – för att uttrycka det milt!
På tal om Bottas, allt har ändrats hos Alfa Romeo – den finländska föraren kommer att anslutas av Kinas första F1-förare någonsin, Guanyu Zhou. 22-åringen från Shanghai har kvalité då han slutade tredje i Formel 2 förra säsongen.
Det är också värt att nämna att Alex Albon börjar hos Williams i en märklig uppgörelse där den tidigare Red Bull-föraren inte riktigt avslutade kontraktet helt med Milton Keynes-baserade laget. Tillsammans med Nicholas Latifi ska det bli intressant att se vad den brittiska thailändaren kan göra.
Slutligen måste vi diskutera Haas, där Nikita Mazep har slutat och Kevin Magnussen tar hans plats. Den danske föraren förlorade sin plats i Haas i slutet av säsongen 2020, men har nu tecknat ett flerårigt kontrakt och återvänder till sitt gamla lag. Olikt Mazepin kommer han att utmana sin nya kamrat Mick Schumacher och det blir en fascinerande intern strid att se i år. Magnussen har varit på prispallen i F1 tidigare i hans karriär och i om han är i rätt bil kan han vara där igen – men jag tror det är långsökt att Haas-bilen för 2022 kan ge honom den chansen.
Inför F1 2022: Blir det Verstappen mot Hamilton del två?
Det råder ingen tvekan att sättet som säsongen 2021 avslutades på har lett till många sömnlösa nätter för många. Efter en sådan häpnadsväckande säsong var slutet inte idealisk – för att uttrycka det milt! Både Verstappen och Hamilton förtjänade att vinna titeln – de kom till det sista loppet på samma poäng.
Varken Hamilton eller Verstappen förtjänade att förlora chansen att vinna på lika villkor eller att helhjärtat fira sin seger. För vissa kommer det alltid att finnas en asterisk bredvid Max namn i historieböckerna för 2021 – men jag förväntar mig att både han och Hamilton kommer tillbaka i rasande fart.
Båda har en poäng att bevisa (att de var den rättmätige mästaren) och båda kommer att försöka återge sin fina form från förra säsongen. Max (4.580*) skulle självklart gärna få två titlar i rad, och att vinna i betydligt mindre kontroversiella situationer, medan Lewis (2.400*) gärna skulle ta hem åttonde titeln – de flesta titlarna som en förare skulle ha, någonsin.
Inför F1 2022: Vilka är favoriterna?
Låt oss titta på förarnas mästerskap först. Hamilton, som är ute efter sin åttonde världstitel, skulle vara många människors första val, men han tonade ner sina chanser efter tester i försäsongen, där han sade: ”För tillfället tror jag inte att vi tävlar om vinster... Men det finns en potential i vår bil att ta oss dit. Vi måste bara kunna ta fram den och lösa några av problemen, vilket är det vi jobbar med.” Lewis gillar alltid att tona ner sina chanser, så vi får vänta och se om han bara håller sina kort nära bröstet.
Verstappen kommer att ha nummer ett på sin bil den här säsongen och han vill säkert ha den kvar där till nästa år. Han såg väldigt bekväm ut i Bahrain-banan under testerna och, efter att ha undertecknat ett nytt kontrakt värt flera miljoner pund, kommer han att vara angelägen att stå på prispallen i slutet av säsongen och krönas till mästare igen.
I år är det emellertid värt att beakta bägge Ferrari-förare – Charles Leclerc (9.300*) och Carlos Sainz (21.510*). Båda har tillräckligt med talang för att vinna, och med rätt bil kan de kasta en katt bland duvorna!
Hur går det med konstruktörsmästerskapet då? Mercedes (1.869*) – som har vunnit åtta mästerskap i rad – kanske är favorit för många inför den nya säsongen, men bilen ser ut att vara ett riktigt vilddjur att tama och ingen av förarna ser ut att ha kunnat göra det ännu.
Efter det fantastiska året förra året lär Red Bull (3.700*) helt klart utmana om titeln den här säsongen igen. Om man tittar på deras starka prestationer under testerna, verkar de ha adapterat sig till de nya tekniska regelverken snabbare än de flesta andra.
Ta inte Ferrari (3.980*) för givet – de kanske inte har vunnit en titel sedan 2008, men de såg mycket imponerande ut i testerna. Tänk på att de inte blev distraherade av en mästerskapsstrid i slutet av förra året likt Mercedes och Red Bull – istället tänkte alla hos Maranello på konstruktörsmästerskapet 2022. Kan de ha gjort tillräckligt för att vinna det? Ganska möjligt.
Vem vet vem som kommer att krönas konstruktörs- eller förarnas mästare i slutet av säsongen. Med de nya bilbestämmelserna är säsongens titeltävlingar mycket öppnare än vad de varit på väldigt länge. En sak är dock säker: den kommande säsongen kommer att vara fascinerande och spännande! Låt spelen börja.